SIG'S

In onze Special Interest Groups (SIG’s) werken onderwijsondersteuners uit verschillende hogere onderwijsinstellingen samen rond een specifiek thema. Ze zijn een platform waar onderwijsondersteuners kennis, ervaring en methodieken delen met elkaar. Er zijn momenteel vijf SIG’s actief binnen LNO²:

Blended Leren

De SIG Blended Leren biedt een forum voor het uitwisselen van visies, ideeën, ervaringen en uitdagingen rond het implementeren van technologisch ondersteund leren. Zowel de technologische als didactische aspecten zijn onderwerp van uitdieping en uitwisseling, weliswaar met het oogpunt de leden pasklare handvaten aan te reiken voor de praktijk in hun eigen instelling. Daarbij worden crossovers naar onderwerpen die ook binnen andere SIG’s worden behandeld (professionalisering, kwaliteit, toetsing, ...) niet geschuwd.

Levenslang Leren

In deze SIG komen verschillende onderwerpen uit het thema levenslang leren aan bod, waaronder de attitude levenslang leren, flexibiliteit, programma, etc. De SIG organiseert op regelmatige basis inspiratiesessies en streeft ernaar om laagdrempelig praktijkvoorbeelden, ideeën en standpunten te delen.

Contactpersonen: Kobe Ardui, Jan Dries

Onderwijskwaliteit

De SIG Onderwijskwaliteit richt zich op concrete uitdagingen van ondersteuners in het hoger onderwijs bij het vormgeven van kwaliteitsontwikkeling. De SIG-vergaderingen bieden momenten voor informele expertisedeling en netwerking. Daarbij wisselen de leden inzichten uit over allerlei onderwerpen die bepalend zijn voor de kwaliteit van opleidingen: van visie- en beleidsontwikkeling tot monitoring; van formele kwaliteitsborging tot kwaliteitscultuur; van externe compliance tot eigen regie en van overkoepelende kwaliteitszorgsystemen tot concrete instrumenten en analyses. De context kan verschillen (van de centrale diensten tot specifieke opleidingen) maar de focus ligt steeds op het perspectief van de ondersteuner, die telkens op het snijpunt staat tussen onderwijs, organisatie en hun processen.

Contactpersonen: Inne De Win, Julie Vermeersch

Onderwijsprofessionalisering

Deze SIG brengt onderwijsondersteuners van universiteiten en hogescholen met een rol in onderwijsprofessionalisering samen. Ze fungeert als een laagdrempelig netwerk waarin ervaringen en goede praktijken gedeeld worden. Verschillende didactische thema's, professionaliseringsactiviteiten en -methodes worden onder de loep genomen, voor diverse doelgroepen (docenten, opleidingsverantwoordelijken, assistenten…). Hiertoe worden er alternerend online en fysieke bijeenkomsten georganiseerd.

Werkplekleren

Het doel van deze SIG is het creëren van een informeel lerend netwerk waarbinnen inzichten en ervaringen met elkaar gedeeld worden. De thema’s die aan bod komen worden gradueel opgebouwd: zo wisselen we niet enkel visies over het werkplekleren in het Vlaamse Hoger Onderwijslandschap uit, maar wordt er ook gefocust op de organisatie en de implementatie van het werkplekleren in het hoger onderwijs (met bijzondere aandacht voor het borgen van de kwaliteit). De eigen ervaringen zijn een essentieel deel van de expertise van de SIG, die verder versterkt worden met externe ervaringen en inzichten in Vlaanderen en daarbuiten.

Contactpersonen: Paul Kenis