2024
2023

Samenwerken met AI

Introductie

Kunstmatige intelligentie (AI) is dé trend in het onderwijs. Dit nieuwe hulpmiddel belooft ons te helpen om het onderwijs te verbeteren. Maar hoe pakken we dit concreet aan? Hoe kunnen we vanuit onze rol als onderwijsondersteuner hieraan bijdragen? LNO² wil zoals altijd een platform bieden om goede praktijken met elkaar te delen op haar volgende congres. We willen het streven naar het gebruik van AI in de onderwijspraktijk vanuit alle mogelijke invalshoeken belichten.

Wat betekent de komst van AI voor de dagelijkse praktijk van de onderwijsondersteuner? Waar lopen jullie tegen aan? Waar zetten jullie op in? Welke bestaande instrumenten zijn AI-proof, of kunnen net versterkt worden door AI?

Tijdschema

09u30 - Onthaal
10u00 - Verwelkoming door de algemeen directeur van Erasmuhogeschool Brussel
10u15 - Keynote door Annelies Raes
11u15 - Parallelsessie 1
12u15 - Lunch
13u30 - Parallelsessie 2
14u30 - Pauze
14u45 - Parallelsessie 3
15u45 - Receptie

Deelnameprijs

Alle medewerkers van instellingen die lid zijn van LNO² betalen de ledenprijs van 70 euro voor deelname aan het congres. De EHON leden betalen 100 euro en niet-leden 200 euro.

Betaling wordt via factuur opgevraagd na inschrijving. In het onderstaande inschrijvingsformulier kan u hiervoor de nodige facturatiegegevens invullen. Voor vragen of de verdere afhandeling van de betaling kan u terecht bij info@lno2.be.

Inschrijving

(!) Wegens groot succes is inschrijven niet meer mogelijk, aangezien de maximum bezetting van het congres reeds werd bereikt. Er is geen wachtlijst. Onderwijsondersteuners die zich reeds inschreven, kunnen nog kosteloos annuleren tot 15 mei om 12u. Bij vragen of opmerkingen inzake uw inschrijving, neem dan contact op met congres@lno2.be.

Keynote

'Het onderwijs van de toekomst in synergie van AI'

door Annelies Raes

Presentaties

De slides en posters van zowel de keynote als de parallelsessies werden gedeeld op de publieke SharePoint van LNO²:

 Bekijk de presentaties hier 

 

Parallelsessie 1 (11u15 - 12u15)

1A: AI als copiloot voor de onderwijspraktijk (Lezing 60 min) (Aula 2)

door Thomas Vliebergh, Jessica Morseau (Howest)

Orde in de chaos: lectoren didactiek van de lerarenopleiding presenteren een staalkaart van concrete, direct inzetbare AI-toepassingen voor de onderwijspraktijk. Voorbij de eerste verkenning: AI-tools voor de lesvoorbereiding én de klas. Hoe verdiep je de relevantie van AI voor studenten? Waar kan AI vandaag al het leren effectief ondersteunen zonder te blijven hangen in experiment? Met AI als copiloot maak je eenvoudig lesvoorbereidingen, toets- of examenvragen of eindeloos veel (digitale) oefeningen. Met inzicht in de meest gepaste AI-tools voor onderwijs chat je met jouw cursusinhoud om die te bestuderen én te verfijnen.


1B: AI Assisted Grading (Lezing 60 min) (A2.05)

door Christophe Benoit (EhB)

Is het mogelijk om via generatieve AI een zelfreflectierapport op een valide, betrouwbare en transparante manier te evalueren? Een vraag waar het Kenniscentrum AI van de Erasmushogeschool mee aan de slag ging. Welke praktische inzichten voor onderwijsondersteuners die docenten begeleiden bij het doordacht evalueren met AI hebben we voor jou in petto?


1C: AI en inclusie een coherent verhaal. De I staat toch ook voor inclusie? (Lezing 60 min) (A2.03)

door Stefanie George  (Howest)

Ben je klaar voor een diepgaande verkenning van AI en inclusie in het hoger onderwijs? Ontdek waarom zowel studenten als docenten AI-vaardigheden dienen te ontwikkelen om kwaliteitsvol onderwijs te genieten of aan te bieden. Om gelijke onderwijskansen na te streven, en digitale kansen te geven aan iedereen, dient rekening gehouden te worden met enkele randvoorwaarden zoals datageletterdheid, executieve vaardigheden en krachtige inclusieve leeromgevingen. Tijdens deze verrijkende lezing worden onderwijsondersteuners bewust van de impact van AI als nieuwe speler in het aanbieden van kwaliteitsvol en inclusief hoger onderwijs.


1D: AI in Odisee: een driedelige webinarreeks (Lezing 60 min) (A4.01)

door Natalie Provost (Odisee)

We gaan samen, weliswaar wat versneld, door de 3 webinars die Odisee aanbiedt als laagdrempelige instap. We nemen de visie van Odisee over AI in het onderwijs onder de loep, vergelijken enkele populaire generatieve AI-tools op vlak van dataveiligheid, kijken naar het trustworthy AI framework van Microsoft, gaan in op prompting voor vraagstelling, rubrieken en feedback en bekijken enkele AI-ondersteunde tools die het ICTO-team van Odisee ondersteunt.


1E: Naar een AI-bewuste toekomst: Professionalisering in het hoger onderwijs  (Lezing 60 min) (A4.02)

door Marijke Van Vlasselaer, Gustaaf Cornelis (VUB)

Geïnteresseerd in wat wij hebben geleerd na twee jaar uitproberen van werkvormen om het VUB-personeel te professionaliseren omtrent gebruik van AI in het onderwijs? Neem dan deel aan onze interactieve sessie over wat werkt en niet werkt, wat de meest efficiënte werkvormen zijn die betrekking hebben op het aanpassen van leerresultaten in functie van AI, het aankweken van een integere en kritische houding inzake AI-gebruik, en het wegnemen van afkerigheid.    

Parallelsessie 2 (13u30 - 14u30)

2A: AI en Evaluatie: Overwin uitdagingen en ontdek kansen (Lezing 60 min) (Aula 2)

door Elke Ruys, Ruben Decoster (Howest)

AI en evaluatie: twee ogenschijnlijk tegenstrijdige begrippen, als water en vuur. Maar is dat wel zo? In deze sessie bespreken we risico’s, maar ook hoe we AI kunnen omarmen in onze evaluaties. De visie van Howest op AI en evaluatie vormt de rode draad. Daarnaast laten we een lector en onderzoeker uit Toegepaste Psychologie aan het woord rond hun afsprakenkader. Hierin staan drie rollen van AI centraal: AI als taalpartner, brainstormpartner en inzichtpartner.


2B: De grenzen aftasten: het gebruik van generative AI in de opleiding Sociale Wetenschappen (Ronde tafel 60 min) (A2.05)

door Gwendoline Somers, Leen Swinnen (UHasselt)

We kunnen in het hoger onderwijs het gebruik van generative AI-systemen zoals ChatGPT niet meer uit de weg gaan. In de bacheloropleiding Sociale Wetenschappen van de UHasselt kijken we daarom met een positieve blik naar deze tools en willen we studenten in staat stellen om er op een kritisch, constructieve manier mee om te gaan. Dit start al vroeg in de opleiding met een hoorcollege en casussessie over ChatGPT en andere genAI-toepassingen. Daarnaast vullen studenten bij omvangrijke werkstukken en papers een GenAI-statement in die transparantie en ethisch gebruik van genAI-tools willen stimuleren. Deze gegevens uit de GenAI-statements voor de verschillende vakken worden na iedere onderwijsperiode door de onderwijsondersteuners verzameld en op de bijeenkomsten van het onderwijsmanagementteam besproken. Op basis van deze data werd gestart met een gebruikersstudie over de manier waarop studenten GenAI inzetten om zo staf te ondersteunen en studenten  aan te leren hoe aan de slag te gaan met generative AI.


2C: Hoe je AI kan inzetten om inclusiever hoger onderwijs te realiseren? (Workshop 60 min) (A2.03)

door Natalie Provost (Odisee)

Odisee zet zich in voor inclusiever hoger onderwijs en gebruikt daarvoor de kracht van gratis toegankelijke maar vaak minder gekende AI-integraties. Ontdek in deze sessie hoe Odisee de Microsoft-omgeving gebruikt om de leeromgevingen aan te passen aan de diversiteit en behoeften van de lerende. Heel kleine aanpassingen kunnen onze studenten al ondersteunen en ons onderwijs versterken. Leer tijdens deze workshop meer over de AI-integraties die de toegankelijkheid van ons onderwijs vergroten.


2D: Hoe lectoren leren samenwerken met AI (Lezing 30 min) | Stap voor stap naar een gedragen en evenwichtig universitair AI-beleid (Lezing 30 min) (A4.02)

door Anouk Vanelderen, Marie Haeck (PXL) | Liselotte Steensels (UAntwerpen)

Generatieve artificiële intelligentie zorgt voor evoluties in het hoger onderwijs. Er is nu nog nood aan een degelijk kader waarbinnen de verschillende stakeholders (studenten, lectoren, onderwijsveld, …) kunnen bewegen. Aan de hand van een flowchart trachten we het gesprek op opleidingsniveau hierover te openen gekoppeld aan andere belangrijke thema’s in hoger onderwijs zoals evaluatie, taalbeleid en competentiegericht opleiden.

Van de huidige strategieën tot toekomstige uitdagingen: ontdek mee het AI-beleid van de Universiteit Antwerpen. Onze presentatie belicht de kernpunten van het bestaande beleid op het gebied van Artificiële Intelligentie aan UAntwerpen en werpt een vooruitblik op de komende uitdagingen die de toekomst van AI aan onze universiteit vormgeven.


2E: Geef me wat ik vraag, verdomme! (Ronde tafel 60 min) (A4.01)

door Vincent Vanrusselt, Freya Geerts, Anouk Vanelderen (PXL)

Het nieuwe taalregister gecreeërd door gAI zal een impact ressorteren op de competenties verbonden aan schrijven en lezen.Volgende stellingen zullen worden aangepakt in een debat: Werkt emotionele chantage in een gAI-chatbot? Kan uitgebreide instructietaal de gegenereerde resultaten performanter maken? Maar ook hoe kunnen zorgnoden rond ‘leren’ zoals dyslexie baat hebben bij gAI-chatbots? Deze stellingen worden in een open debat aangepakt samen met de deelnemers.


2F: Managing Learning Disparities and Cultivating Responsible AI Use in Higher Education  (Ronde tafel 60 min) (A4.05)

door Emma Degroote, Leeza Petrov (Institute of Tropical Medicine)

In this session, we present a training session organized at the Institute for Tropical Medicine for a master programme where students primarily come from low-resource settings. We want to share and discuss mindful examples of how students can use AI tools in their learning trajectory in a transparent, responsible, and learning-oriented way. This session will be held in English.

Parallelsessie 3 (14u45 - 15u45)

3A: AI in Toetsing: Beslissingsboom als instrument om evaluatie te herzien (Workshop 60 min) (A2.03)

door Laura Van Den Abeele, Assia Ben Ahmed (KdG)

Ontdek tijdens onze sessie hoe we op onze hogeschool omgaan met de effecten van AI op toetsing. We ontwikkelden een beslissingsboom om docenten te ondersteunen in het herontwerpproces. In een presentatie illustreren we het ontwikkelproces van deze beslissingsboom. Nadien gaan we in gesprek en luisteren we graag naar de manieren waarop dit binnen jullie instelling aangepakt wordt.


3B: De masterproef futureproof? Herontwerp van schrijftaken aan de UGent door generatieve AI-gebruik  (Lezing 60 min) (Aula 2)

door Mit Leuridan, Margo Dewispelaere (UGent)

Elke schrijftaak in een (hoger)onderwijsinstelling moet door de komst van generatieve AI herbekeken worden. Meten die schrijftaken nog wat we willen dat ze meten? Deze lezing zoomt in op de UGent-visie op het gebruik van generatieve AI in schrijftaken en licht de bijhorende communicatie- en professionaliseringsinitiatieven toe. Die laatste omvatten vooral workshops met bijhorende handleidingen om opleidingen en lesgevers te ondersteunen hun schrijftaken, in het bijzonder de masterproef, te herbekijken.


3C: Efficiënt evalueren van schrijfproducten met AI-ondersteund comparatief boordelen (Lezing 30 min) | SIG onderwijsprofessionalisering en AI (Lezing 30 min) (A4.02)

door Michiel De Vrindt (KUL) | Brecht Nijssen, Alina Koroleva, Filip Vervenne (SIG Professionalisering)

Comproved is een toepassing gebruikt door hogeronderwijsinstellingen in België en Nederland om comparatief te beoordelen. Recent, heeft het in samenwerking met KU Leuven een project gelanceerd gericht op het verbeteren van comparatieve beoordelingen door middel van AI-technologieën. In deze presentatie zal ik de mogelijkheden van AI bespreken om beoordelen efficiënter en transparanter te maken, waarbij ik inga op de rol van onderwijsondersteuners om deze mogelijkheden te verwezenlijken.

"Een show and tell van wat gebeurt in de SIG. Vervolgens duiken we in de impact van AI op professionalisering, een thema dat we op SIG van februari 2024 exploreerden en daarbij zijn volgende topics aan bod gekomen: 
- Beleidskaders van verschillende onderwijsinstellingen rond AI in het hoger onderwijs.
- AI als professionaliseringstool of hoe kan AI ons ondersteunen in het onderwijsproces.
- Blik op voorbije en geplande professionalisering rond AI in al onze instellingen."


3D: Oefenmoment voor absolute beginners: AI benutten voor onderwijskwaliteitszorg als stafmedewerker (SIG) (Workshop 60 min) (A2.05)

door Julie Vermeersch, Jolien Galle (SIG OWK)

Kom mee experimenteren met AI, met focus op de taken van een stafmedewerker onderwijs. In subgroepen gaan we AI inzetten voor data-analyse, tekstredactie en meer. Niets beter om het in de vingers te krijgen dan een oefenmoment met fictief oefenmateriaal. Afsluitend bespreken we samen wat wel en niet lukte. De SIG Onderwijskwaliteit van LNO² bereidt deze sessie voor, AI doet hopelijk het werk, en jij mag eens de bevelen geven

 

Gasten en keynote sprekers

Annelies RaesAnnelies is docent aan het Centrum voor Instructiepsychologie en -technologie van KU Leuven. Haar onderzoek focust op de rol van de leraar binnen technologie ondersteunde leeromgevingen. Ze doceert Educatieve Technologie en Digitale Didactiek.

Wanneer

donderdag 23 mei 2024

Waar

Campus Kanal, Slotstraat 28, 1000 Brussel

Wegbeschrijving