Case
Oefenmoment voor absolute beginners: AI benutten voor onderwijskwaliteitszorg als stafmedewerker
Instellingen voor hoger onderwijs organiseerden professionaliseringsinitiatieven rond AI in 2024 voornamelijk vanuit het perspectief van docenten en didactische implicaties. De meeste stafmedewerkers gebruikten mede daardoor voorlopig niet bewust of slechts in beperkte mate AI, terwijl de technologie ook voor hen heel wat opportuniteiten biedt: bv. voor data-analyse om verbanden te laten zoeken die anders over het hoofd zouden worden gezien, voor tekstanalyse, voor tekstredactie of -samenvatting, om tekst of surveyvragen te laten herformuleren voor een specifiek publiek, om visuals te ontwikkelen die het profiel van een opleiding tastbaarder kunnen maken, ...
Besef over het potentieel van AI leidt bovendien niet automatisch tot benutten ervan. Geïnteresseerden moeten in de vingers krijgen waarvoor ze de technologie kunnen benutten, hoe een tool te selecteren, en hoe hun doel te vertalen in een goede vraagstelling.
De SIG Onderwijskwaliteit engageerde zich dus om tijdens het LNO²-congres in 2024 een parallelsessie aan te bieden, meer bepaald een workshop waar onderwijsondersteuners actief oefenen met het gebruik van AI voor onderwijskwaliteitszorg vanuit het perspectief van een stafmedewerker.
Op een half uur tijd richtten de deelnemers een imaginaire nieuwe instelling voor hoger onderwijs op. Als fictieve personeelsleden gebruikten ze GenAI voor curriculumontwikkeling en kwaliteitszorg, profilering, studentenvoorzieningen, algemeen beleid, internationalisering, en nog zoveel meer. Er moest immers nog veel gebeuren achter de schermen, en hulpmiddelen kunnen dan zeker nuttig zijn. Daarna pitchten deze teams hun vaststellingen over wat wel en niet lukte aan de anderen.
Dit leidde tot kennismaking en productieve samenwerking tussen personeelsleden van allerlei (effectief bestaande) instellingen, presentaties met indrukwekkende resultaten, en hopelijk ook zelfvertrouwen om op eigen initiatief te blijven experimenteren met en te groeien in het gebruik van GenAI in hun functie-uitvoering – zowel in imaginaire contexten als in de dagelijkse realiteit.
De slides zijn hier beschikbaar. Voor meer info kan je contact opnemen met organiserend SIG-covoorzitters Jolien Galle (Odisee) en Julie Vermeersch (KU Leuven).